MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Wednesday, September 11, 2013

Telur Punca Sakit Jantung?

Telur tinggi kandungan kolestrol dan anda akan diserang sakit jantung jika sering makan ‘haiwan’ bercengkerang ini. Bohong!

Persatuan Jantung Amerika telah mengeluarkan kenyataan bahawa tiada sukatan spesifik yang disarankan ke atas individu terhadap pengambilan telur. Bermakna dalam seminggu, anda boleh menikmati hidangan berasaskan telur sekerap mana pun tanpa perlu bimbang kesan sampingannya.


Sementara itu, sebuah kajian mengenai fakta diet dan mitos yang diterbitkan dalam Harvard Heart Letter oleh penerbit Sekolah Perubatan Harvard mendapati, tiada kaitan antara tabiat makan telur dengan kesannya yang didakwa boleh menyebabkan sakit jantung!
Sebaliknya telur adalah sumber nutrisi yang baik. Sebiji telur mengandungi enam gram protein dan lemak tepu yang sihat. Telur juga kaya dengan sumber kolina, sejenis vitamin B kompleks yang dikaitkan dengan kekuatan memori serta lutein dan zeazantin yang membantu fungsi mata.
Bagaimanapun, berhati-hati dengan kaedah penyediaan hidangan berasaskan telur. Hidangan sebiji telur boleh berubah kandungan nutrisinya mengikut kaedah memasak kerana faktor bahan sampingan yang digunakan sebagai contoh minyak masak dan mayones yang tinggi kandungan lemak.
Gizi Menu Telur 
Kaedah Memasak
Saiz Hidangan
Tenaga
Lemak
Telur rebus
1 biji
70 kcal
4.9 gm
Telur ½ masak
1 biji
80 kcal
5.6 gm
Telur mata kerbau
1 biji
100 kcal
7.7 gm
Telur dadar 1 potong
20 gm
60 kcal
5.0 gm
Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia
###############################################
Apa lagi penggemar telur..mesti anda mula senyum lebar kan? Nasi panas makan dengan telur mata + kicap pun sodap. ^_^

Hubungi saya :
Pengedar Sah Shaklee Di Ipoh Perak
Dilla Jalil (852451)
SMS / WhatsApp : 017-5657552
E-Mail : admin@mamaqaireen.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...