MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Loading...

Monday, December 20, 2010

CARA MUDAH UNTUK MENYEDIAKAN BUBUR NASI UNTUK IBU BEKERJA

Wah!!panjang sungguh tajuk mama tu ye.

Saja mama buat macam tu, mana tau kot2 ada yg search tulis macam tu..hehe..

Ok bagi ibu2 yg bekerja mesti pening n penat kan..mana nak kejar..kerja..anak..masak..basuh kain..lipat kain..gosok baju..kemas rumah..dll

Macam mama, semua tu mama buat pada hari Sabtu atau Ahad.


Ini contoh cara mudah mama. Setiap Sabtu atau Ahad mama & baba akan pergi pasar untuk beli barangan dapur. Lepas beli mama akan basuh siap2 ayam, ikan, udang, sotong dll. Lepas tu mama akak letak di dalam bekas. Sayur2 pun sama juga, mama akan letak dalam tupperware, (tapi sayur jangan basuh siap2 pula tau!!). Mmg tahan lama, kadang2 tu nak dekat 1 minggu pun..sayur mama elok lagi. 

Mama selalunya masak waktu petang atau lepas maghrib. So pagi sebelum mama pergi kerja mama akan turunkan lauk tersebut ke bawah. Bila petang lauk tersebut tidaklah lagi beku..senanglah mama nak masak.


Qaireen punye stok makanan pun sama juga, mama akan siapkan at least untuk 5hari. Bila pagi masa mama masak nasi, mama akan ambil 1 bekas dan letakkan ke dalam periuk. Mama masak sekali dengan nasi, dalam 15 ke 20 minit siap.


Bila dah siap blend, mama akan masukkan ke dalam termos ni, supaya kekal panas. Tapi mama buat pekat sikit, coz Qaireen makan 2x sehari. Bila petang "mak" Qaireen hanya campurkan dengan sedikit air panas, untuk cairkan & panaskan bubur nasi tersebut. Senanglah kan..tak payah nak panas guna oven atau atas dapur.


 Yang ini pulak..bila dah tiba hari ahad..stok Qaireen, mama & baba dah habis masuk dalam perut..kekekeke


Senang je kan..itulah cara mama, ada sesiapa yang nak ikut  ^_^

3 comments:

  1. Saya nak ikut!!!!Berguna betul..betul2 bg saya ilmu pengetahuan dalam penyediaan makanan anak ni..mekasih..

    ReplyDelete
  2. ye betull.kene work smart..manage time properly..more tips here http://everybodylovescery.blogspot.com/2010/10/tips-utk-wanita-bekerjai-love-cooking.html
    by the way..salam kenal..jemput ke blog utk mlebih isu bfeeding dancite2 ibu2.

    ReplyDelete
  3. naurah : jom..mari kita lakukan yg terbaik utk family ^_^

    cery : wah!!ni sudah bagus ni!!ok..tq..tq.. ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...