MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Monday, December 20, 2010

KATA - KATA YANG MELEMAHKAN SEMANGAT


Hari ni mama nak cerita sikit pengalaman mama yang sangat2 mama tak suka! Dengan kata yg agak kasar..sakit teliga!sakit hati!!

Dalam Pantang :
Biasalah dalam pantang mesti ramai yg datang melawat kita n nak tengok baby kan. Kebetulan Qaireen cucu sulung belah mama n baba..so jadi tumpuanlah dia!

(perbualan dgn pelawat yg b'pangkat makcik)
Pelawat : Dah start campur ke belum?
Mama : Dilla nak bagi susu badan sepenuhnya.
Pelawat : Dilla kena ajar dia minun SF..nnt nak kerja susah!
Mama : Hanya tersanyum..(dlm hati Allah saja yg tau)

Mula Masuk Kerja :
1st day masuk office..berdebar2 gak..ialah takut susu yg mama pam di office tak keluar banyak.

(perbualan dgn kawan office yg dah ada 3 org anak)
Mama : Sy nak pergi surau, nak pam kejap ye.
Kawan : Dilla bagi susu badan ke dkt Qaireen
Mama : A' a..
Kawan : Kenapa tak campur dgn SF..nnt tak cukup tau.
Mama : Buat masa ni cukup lagi, coz susu pun tengah banyak.
Kawan : Bagilah juga..nnt dia tak kenyang, asyik meragam je.
Mama : Tengoklah mcmn..kalau dh tak de susu barulah dilla bagi SF (dlm hati mama berkata2..jgn harap aku nk bagi SF..susu aku susu terbaik..buat apa aku nak bagi susu lembu)

(cit cat mama dgn kwn2 dkt fb)
‎..ada hamba Allah yg bg "nasihat" dkt aku, "jgn bg susu bdn je,campur dgn susu tepung gak.." aku hanya mampu t'senyum..Qaireen jgn risau ye syg, InsyaAllah selagi Allah memberi rezeki kepada mama..mama akan nyusukan Qaireen dgn susu mama selama 2 thn atau sekurang2nye 6bln!!YAKIN BOLEH!!!!
July 19 at 12:39pm ·  ·  · 

    • Imma Nadia terbaik...
      July 19 at 12:50pm · 

    • Zara Darling selagi ada susu..bagi je...positive minded
      July 19 at 12:56pm · 

    • Nallyza Wann dila... tu nasihat yg da ade pengalaman... aku ni ha.. anak langsung x nak susu tepung... ha.. amik ko... berenti keje terus... hahaha... ;)
      July 19 at 1:08pm · 

    • Nasmi Mahamad Bg jgn xbg..hee
      July 19 at 1:08pm · 

    • Linda Hussin Breastfeed.. Gambate!!!
      July 19 at 1:18pm · 

    • Mia Sarah ada betul apa dia ckp tuh..nnt klu ko g keje,leh selangkan dia ngn susu tepung tuh..xderlah dia lapar nnt mama oiii....susu badan mmg terbaik,tp,nnt ko jd susah plak..untuk yg xbekerja,oklah fully breast feeding..tu pndpt akulah..
      July 19 at 1:31pm · 

    • Noin Rahaman oii...dilla..fikir2 ckit..ko tu bekerja..hahahaha
      July 19 at 2:47pm · 

    • Mia Sarah noin,betul...sbb keje,klu xkeje,xper...nnt kesian pd baby..lapar dia..baik ajar dr skrg..bkn putuskan trs..atlease,selangkan..bg dia rasa gak..t,klu xajar,susah..xkan sejam skali nk blk umah menysu kot..nnt jd mcm kakak ipar aku..nasib baik opis dkt..klu x,naya kna benti keje..naluri ibu lain skt..kang ank nagis,confirm nk blk umh nyer..
      July 19 at 2:49pm · 

    • Noin Rahaman tula..memang berat bila fikirkn anak tu,tapi dah kita bekerja..lainla kerja sendiri..jangan jadi cam aku..mak aku cakap sampai umur 4thnpun nyusu badan..nasib mak aku tu dok umah je..hehe
      July 19 at 2:54pm · 

    • Roslatipah Zainal Abidin dila: kak ipr akak sampai sambung cuti 10 days sbb baby tknk nyusu tepung
      skang alhmdullilah dh leh minum cket2 kt umh babysitter dia
      tp bila mak dia dtg jemput je terus terkam nk menetek. lapo benau gayanye

      July 19 at 3:39pm · 

    • Mia Sarah hehehhe...ciannyer...
      July 19 at 3:47pm · 

    • Roslatipah Zainal Abidin tu la. skng bdn dia kemain g smgt nyeh! nasib cute. asal jumpa je abis kena gomol ngn akak...hahaha
      July 19 at 3:49pm · 

    • Dilla Jalil emmm xpe wahai sahabat2 ku..selagi aku mampu, aku akn bg susu badan,alhamdulilllah baru habis pum dkt surau..dh dpt 8oz utk ari ni..jap lagi nak pum lagi..risau gak stok EBM dkt rumah dh makin kurang,sbb dh start ajar Qaireen dr minggu lps isap susu guna botol..YAKIN BOLEH!!!!
      July 19 at 4:04pm · 



So ibu - ibu semua..susah juga kan?? Masa ni mama rasa macam nak nangis tau. Mereka seoleh mempersenda2kan & memperlekehkan kemampuan mama untuk menyusukan Qaireen. Sedih sangat!!


Sebenarnya..mereka ini tidak mempunyai pengetahuan tentang susuibu. So nasihat mama, bagi sesiapa yg ingin berjaya menyusukan anak2 dengan susuibu sepenuhnya. Persiapan awal sebelum mengandung atau semasa mengandung sangat2 perlu. Kalau tak...

-
-
-

 Kita tak akan berjaya

Selamat Maju Jaya Ibu2 Semua.. ^_^

9 comments:

  1. mamaqaireen..jgn putus smgt yer..sbnr nya org2 yg ckp cetu dorg tak cukup ilmu..dorg ingat bf ni kite kene benti keje..alhamdulillah..dah nak masuk 11 bln arissa..saya masih gak keje...kenyang je dia..makin debab pun ada..sume org ckp cetu skang..."oohh..patut la bdn dia semangat..nyusu bdn" hanya ibu yg tau ape yg terbaik utk anak2 dia...jgn dgr ckp2 mcm ni...sbnr nya org yg ckp ceni dorg nak lemahkan smngt mamaqaireen..dorg jeles sbb tak mampu n kuat smgt mcm mamaqaireen..saya dulu ada jugak opismate yg mcm tu..dia bersalin awal sebln dr saya..siap ckp "nnt dah 3 bln abis susu ko ni.mcm aku" saya diamkan je..skang dah masuk 11 bln..dia plak yg kagum..siap ckp "aku tak tau..kalau tau susu tu boleh di simpan..aku pun nak bf jugak..."

    so...kesimpulan saya boleh buat..org2 yg ckp benda negatif ni sbb dorg tak cukup ilmu...

    ReplyDelete
  2. betul tu..kalau kita ni x cukup ilmu,mmg boleh putus asa tau..sy mmg x kisah apa org nk ckp.janji kita buat benda yg t'baik utk anak kita betul x??

    keadaan sy mmg susah..dkt opis org lain dh ada 2/3 org anak..sy baru sorng..so apa yg kita buat mestilah diorg x yakin kn.x pelah..sy x kisah ;)

    ReplyDelete
  3. akak! saye sokong 100%! jgn putus semangat.. seb baik kat sekolah mostly senior BF anak2 die...so mmg da niat nk BF jugak nanti...dieorg tak tau sgt pasal BF ni that's y la ckp mcm2...skrg org tgh kumpul sume info BF so nanti boleh tunjuk kat mereka ini yg ibu bekerja pon bleh BF n baby membesar bagai juara hehe

    tiha

    ReplyDelete
  4. bagus2!!ingat susuibu susu terbaik..kita juga perlukan ilmu n kuatkan semangat sekiranya ingin berjaya..mmg banyak sgt2 dugaan.Allah sahaja yg tau.

    yg penting ibu2 kena kuat!!lakukan yg terbaik utk anak kita ^_^

    ReplyDelete
  5. betul tu kak..saya pun terima nasib yg sama macam akak. xpe la kak..asal ade suami dan org terdekat yg memberikan kite semangat tuk terus kn BF ni cukup la..saya walaupun xdapat lagi stok susu mcm akak,sekurang2 nye saya tetap nk teruskan BF.xkisah ape diaorg nk ckp..kadang2 memeningkn bile anak xnk minum botol.risau gak kat pengasuh dia meragam sbb xnk botol.tp dia mau makan n BF dgn saya dah cukup bermakna buat saya..Anak pun makin sihat & aktif after saya stop SF. insyaallah saya akan teruskan BF ni sehingga dia bersedia tuk putuskan sndri. :)

    ReplyDelete
  6. naurah : Alhamdulillah..happy sgt akk baca cerita awak..biarlah apa org nk ckp,janji kita buat yg terbaik utk anak kita..betul x??x pe..dulu pun stok akk x banyk,dlm peti ais ada 5 je..takut sgt2 kalau x cukup utk baby.tp skrg....syukur kpd Allah ^_^

    fatin : yes!!!bf the best!!!

    ReplyDelete
  7. btul tue.. abaikan jek mereka2 yg kurang ilmu mcm tue.. saya pun thn jek telinga dengan makcik2 kat opis nie.. diorang slalu cebik2 muka bl saya buka cter pasal bf nie.. kwn2 saya yg masih bujang suka dengar saya cter psl bf nie, tp makcik2 yg da ader anak tue, wat muka plak bl saya bcter.. mmg sakit ati tp peduli ar dgn mereka.. yg pasti saya akan terus berkempen tentang penyusuan susu ibu nie.. susu ibu terbaik!!!!

    ReplyDelete
  8. sy pun sama juga salwa,sedih sgt..ialah lg pun sy baru anak sorng, diorng dah anak 3..4..so konon2nye diorng lebih b'pengalamanlah dr kita..hairankan??sabar jelah!

    biarkan mereka..kita tk rugi apa pun,jom kita terus perjuangkan susuibu..susu terbaik!!yeh!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...