MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Friday, September 26, 2014

Resepi Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap

Anda suka makan bubur lambuk? Tapi tak tahu nak masak? Jom hari ni saya akan kongsikan Resepi Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap! Saya dapat resepi ni dari arwah mak saya. Kami 1 family memang "hantu" bubur lambuk. Tapi dalam banyak - banyak bubur yang ada dekat Malaysia ni (Malaysia udahlah kan, tak payah 1 dunia..hehee) bubur lambuk je yang menjadi saya buat. Yang lain memang hancussssss..hahahaa. Bubur yang manis2 tu tak pandai lah..... :P


 Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap
 Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap


Cumanya saya tak dapat share banyak gambar, sebab gambar dalam HP saya dah terdelete (jenuh aku tangkp satu persatu..sikit je dapat heh). Tak pelah kan..janji ada ;)

Ok Bahan2 untuk Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap (6 orang makan)

200gram Daging (potong kecil2)
Sedikit Udang Kering (ditumbuk sehingga hancur)
Segenggam Lobak Masin (hiris nipis2)
3 ulas Bawang Merah (hiris)
2 ulas Bawang Putih (hiris)
2cm Halia (hiris)
3 beradik (kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga)
1/2 sudu teh Lada Hitam
Sedikit Halba
Santan 1/2 cawan
Garam secukup rasa.
1 genggam Beras


Cara memasak Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap


 Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap

1) Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sehingga naik bau. Lepas tu masukkan pula lada hitan, halba dan 3 beradik (kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga)


 Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap

2) Bila dah garing sikit, tumis pula udang kering dan daging. Kalau macam kering sangat, letak air sikit..pastu sambung tulis semula. Kacau2 sikit pastu masukkan lobak manis. Jangan risau..bila lobak masin ni dah masak, dia tak masin. yang bestnye anda akan rasa kenyal2 sikit.


 Bubur Lambuk Mudah Dan Sedap

3) Bila semua dah sebati dan dah masak, periuk tersebut bolehlah di penuhkan dengan air. Saya letak air 1/2 periuk dulu..saya masak macam masak nasi biasa, lepas tu bila dah nak kering saya tambah air lagi, pastu nak kering saya tambah air lagi (rajin sangat kan..kekekeke). Ohh ye lupa pula, jangan lupa masukkan beras juga..karang tak jadi pula bubur lambuk sedap ni tau ;)

4) Bila bubur dah hampir masak, last sekali masukkan santan dan garam. Biar seketika dalam 5minit, pastu bolehlah tutup api.

5) Siaplah Homemade Bubur Lambuk Sedap Dan Mudah.

Mudah je kan?

Selamat mencuba ^__^



5 comments:

  1. sedappp..peberet kak mieja jugak...

    ReplyDelete
  2. mmg sedap kak, lagi pun senang je nak masak..pastu 1 family boleh makan..hehee

    ReplyDelete
  3. Ok...paihh nii aku try plak... apa ghasa agaknyaaa...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih... dh try resipi ni.... sdp.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...