MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Friday, November 18, 2011

KENAPA LELAKI DAN PEREMPUAN PERLUKAN VITAMIN E?


Mama ada terbaca dekat status kawan mama di facebook dan di blog kawan mama Aula. Macam ni katanya :

‎"Kebanyakan lelaki yang mengambil Vitamin E sekurang-kurangnya seminggu sekali akan mempunyai lebih tenaga dan menikmati hubungan suami isteri berbanding yang tidak mengambilnya.Manakala wanita pula yang mengambil sekurang-kurang nya selama tiga bulan, akan membantu meningkatkan “sexual desires dan menikmati hubungan CINTA dengan lebih baik.

Antioksidan yang seimbang dalam VITAMIN E bertindak menghalang penghasilan radikal bebas akibat tekanan. Nitrik oksida membantu pelancaran darah di alat sulit lelaki dan membantu ereksi yang lebih baik. Maka VITAMIN-E memang terbukti membantu lelaki terutama yang mengalami tekanan akibat kerja atau masalah kesihatan.

Pengambilan VITAMIN-E berdosage tinggi iaitu 600-800 IU setiap hari membantu badan wanita menghasilkan estrol dan progesterone untuk mengimbangi lebihan estrogen dalam badan. Kondisi di mana “estrogen berlebihan” akan menyebabkan symptom PMS, seperti risau, kembung perut, sakit kepala, sengugut dan “mood swings”, yang sememangnya akan menganggu keadaan diri seorang wanita." 

__________________________________________________________

Best dan teruja tak? Rakan mama tersebut mandapat info ni dari SINI

Patutlah kadang2 tu tiba2 je mood kita tak tentu arah! Disebabkan info tersebut, mama pun tergerak untuk kongsikan bersama anda semua tentang Vitamin E.

Vitamin E boleh didapati daripada bahagian makanan yang berminyak atau sayuran seperti :

1) Minyak sayuran, minyak zaitun, minyak jagung dan minyak matahari
2) Kekacang seperti biji bunga matahari dan  buncis 
3) Ubi keledek dan sayuran hijau.

Memang mudah nak dapatkan Vitamin E. Tapi berapa banyak kita perlu makan makanan tersebut? Bagi mama cara paling mudah untuk dapatkan Vitamin E ialah dengan cara kita mengambil secara capsule. Lagi senang kan? Tambahan pula satu kapsul gel lembut Vitamin E Shaklee membekalkan:
- 400 IU Vitamin E dari sumber semulajadi.
- 10 mcg selenium sebagai pelengkap bagi menyempurnakan aktiviti Vitamin E.




Kebaikan Vitamin E : (credit dari Mr. Wikipedia) - versi Indonesia..so ada beberapa ayat agak pelik yg mungkin buat anda penin..hehee.







  • meningkatkan daya tahan tubuh, membantu mengatasi stres, meningkatkan kesuburan, meminimalkan risiko kanker dan penyakit jantung koroner[3].
  • berperan sangat penting bagi kesehatan kulit, yaitu dengan menjaga, meningkatkan elastisitas dan kelembapan kulit, mencegah proses penuaan dini, melindungi kulit dari kerusakan akibat radiasisinar ultraviolet, serta mempercepat proses penyembuhan luka[3].
  • sebagai Antioksidan. Semua vitamin E adalah antioksidan dan terlibat dalam banyak proses tubuh dan beroperasi sebagai antioksidan alami yang membantu melindungi struktur sel yang penting terutama membran sel dari kerusakan akibat adanya radikal bebas[4]. Dalam melaksanakan fungsinya sebagai antioksidan dalam tubuh, vitamin E bekerja dengan cara mencari, bereaksi dan merusak rantai reaksi radikal bebas[1]Y. Dalam reaksi tersebut, vitamin E sendiri diubah menjadi radikal[1]. Namun radikal ini akan segera beregenerasi menjadi vitamin aktif melalui proses biokimiayang melibatkan senyawa lain[1].
  • melindungi sel darah merah yang mengangkut oksigen ke seluruh jaringan tubuh dari kerusakan[5]. Selain bisa melindungi dari akibat kelebihan vitamin A dan melindungi vitamin A dari kerusakan, vitamin ini juga bisa melindungi hewan dari akibat berbagai obatbahan kimia, dan logam yang mendukung pembentukan radikal bebas[1]


  • ____________________________________________________

    Secara ringakasnya kebaikan Vitamin E:


  • Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
  • Melindungi paru2 dari pencemaran udara.
  • Meningkatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.
  • Anti oksidan.
  • Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.
  • Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
  • Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.
  • Menyelesaikan masalah kelesuan.
  • Mengurangkan risiko parut yang besar.
  • Merendahkan kadar kolesterol.
  • Membantu mencegah kanser.
  • Merendahkan risiko katarak.


  • Dan yang paling best ialah Vitamin E dikenali sebagai Vitamin Cinta & Vitamin Emas 

    Ingat lagi tak entry mama sebelum ni :



    Tepuk dada tanya selera anda dan suami ^_^

    Berminat??


    Dengan setiap pembelian dari web mamaqaireen.blogspot.com atau fanpage MamaQaireen Shoppe anda berpeluang untuk mendapat hadiah percuma!

    Sebarang pertanyaan boleh email kepada mamaqaireen@yahoo.com atau sms/WhatsApp 017-5657552 atau PM di Facebook Dilla Jalil untuk pesanan dan konsultasi secara percuma.

    2 comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...