MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Saturday, April 7, 2012

10 TIPS untuk Anak yang Memilih Makan atau Picky Eaters - Bahagian Kedua


Sambungan dari Bahagia Pertama sebelum ini. 

No. 6: Set a good example
Anak umpama kain putih. Kita sebagai ibu bapalah yang mencoraknya. Jika kita tunjukkan contoh makan makanan yang sihat dah tentu anak-anak pun akan ikut sama.

No. 7: Be creative
Hidangkan makanan dalam tujuh warna pelangi dan dihias seperti dimasak chef terkemuka. Setiap ibu adalah chef istimewa untuk keluarga tersayang..Tips Masakan kanak - kanak boleh klik DI SINI
 
No. 8: Minimize distractions
Tutup TV atau apa-apa sahaja yang boleh mengganggu tumpuan anak anda untuk makan. Ini akan membantu anak-anak anda focus terhadap ‘makan’. Selain daripada itu, iklan-iklan di TV juga boleh mempengaruhi anak-anak untuk makan ‘makanan tinggi kandungan gula’ berbanding makan makanan yang ‘sihat’.
No. 9: Don’t offer dessert as a reward
Jangan janjikan pencuci mulut seperti aiskrim sebagai ‘hadiah’. Ini mungkin hanya meningkatkan keinginan  anak anda untu makan makanan yang manis-manis. Anda boleh menyediakan pencuci mulut 1-2 kali seminggu atau anda boleh gantikan pencuci mulut dengan makanan yang lebih berkhasiat seperti buah-buahan, yogurt dan sebagainya.
No. 10: Don’t be a short-order cook
Menyediakan hidangan yang berasingan untuk anak anda selepas dia menolak makanan asal mungkin menggalakkan lagi anak anda menjadi ‘picky eater’.Galakkan anak anda untuk berada di meja untuk waktu makan yang ditetapkan walaupun  dia tidak makan. Teruskan untuk menyediakan pilihan makanan yang sihat sehingga menjadi kebiasaan kepada anak-anak.
Jika masalah berlarutan anda bolehlah berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan konsultasi lanjut. Anda juga boleh mencuba Mealshake sebagai supplement untuk anak anda. Boleh baca pelbagai testimoni DI SINI.
Untuk maklumat lanjut boleh hubungi mama :


1. LIKE fanpage MamaQaireen Shoppe


2. PM saya di fb, Dilla Jalil

3. Emel admin@mamaqaireen.com

4. SMS/ Whatsapp saya di 017-5657552.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

2 comments:

  1. tips yg amat berguna..anak2 akak mmg pemilih..nak mkn yg bersup je..masak lauk lain x dijamah pun...

    ReplyDelete
  2. heheee..biasalah budak2 kak, dulu pun Qaireen mcm tu..tapi sekarang Alhamdulillah.
    Sekarang ni sy pening sebab dia asyik nak makan je lah pulah..kekekeke... :P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...