MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Tuesday, October 14, 2014

Kenapa Semua Bayi Dilahirkan Kena Bagi Susuibu?

Tahukah anda kenapa kita sebagai ibu perlu menyusukan bayi kita selepas dilahiran dengan susuibu? Susuibu adalah hadiah yang terbaik untuk bayi anda. Lepas mereka dilahirkan, anda tak perlu untuk belanja banyak wang untuk mendapakan susu. Semuanya telah tersedia..dah ada dekat badan kita.

Ok secara fitrahnya bayi masa dalam perut, mereka akan mendengar  denyutan jantung dari ibu, so mereka akan rasa tenang.  Lepas tu mereka akan rasa nyaman sangat seperti dipeluk dengan penuh kasih sayang. Malah setiap bayi juga diberikan kebolehan membuka mulut dan menghisap jari daripada dalam kandungan lagi.


Lihatlah betapa tenangnya bahagianya mereka berdua

Oleh yang demikian, setelah bayi dilahirkan (sekiranya bayi tersebut sihat dan cukup matang) mereka dah boleh terus menyusu tanpa sebarang masalah. Cuba anda letak bayi tersebut di atas badan anda, selepas bersalin. Secara automatiknya bayi anda dengan sendirinya akan mencari payudaya anda untuk hisap susu. Hebatkan? ;)

Maka disebabkan itulah semua bayi yang telah dilahikan kena beri susuibu. Cuba banyangkan selepas bayi anda dilahirkan, anda biarkan saje bayi anda tanpa dipeluk, tanpa disusu, tanpa didakap, tanpa diusap..kesian bayi anda. Betul tak? Selama 9 bulan mereka "dah terbiasa" dengan keadaan yang nyaman, gelap dan tenang di dalam rahim. Tiba2 bila lahir semuanya berubah. Bising, cerah, sejuk, panas dan macam2 lagi. Maka belailan bayi anda dan susuilah bayi anda.

Cumanya, kadang2 tu bila bayi baru lahir sentiasa menangis, mereka bukannya mahukan minum susu sahaja. Tetapi mereka inginkan belaian dari seorang ibu. Maka, ibu dalam pantang jangan cepat susah hati k. Apa yang penting! Dalam masa 1jam bayi dilahirkan..cepat2 susuikan bayi anda. Beri bayi anda kolstrum (klik sini)Terlalu banyak khasiat di dalam kolostrum susuibu.

Tahukan Anda?
Artifak2 yang dijumpai semasa zaman Babylon menunjukkan, penyusuan ibu dipandang tinggi oleh masyarakat itu. Dewi2 suci digambarkan sedang menyusukan anak menyusukan anak mereka.

Mamalia Dan Penyusuan

Manusia antara mamalia paling primitif semasa dilahirkan. Bayi manusia tidak perlu terus berjalan ataupun menjaga diri sendiri. Mereka juga memerlukan susu tinggi lemak dan protein bagi mengimbangkan suhu badan dan memperkuatkan otot, kerana bayi manusia dijaga dengan baik slepas lahir.

Perkara yang lebih penting adalah pembentukan otak. Dua tahum pertama selepas kelahiran adalah tempoh kritikal bagi perkembangan otak yang optimum. Susu ibu mengandungi asid lemak dan laktosa yang sangat penting demi pertumbuhan otak bayi.

Info Mamalia Dan Penyusuan




Fitrah semua 5000 spesies mamalia menyusukan anaknya sendiri. Contohnya, protein tinggi yang terkandung dalam penting bagi membentuk otot anak lembu yang terus berjalan selepas dilahirkan.



Ikan paus menyusukan anaknya di dasar laut. Kelenjar susunya tersorok di dalam lapisan lemak yang tebal dan kandungan susunya sangat tinggi dengan lemak yang pekat seperti ubat gigi.



Platipus ialah sejenis mamalia yang menyerupai itik dan tidak mempunyai payudara ataupun puting susu. Anak Platipus menyusu dengan menjilat susu daripada kelnjar susu yang terletak di bawah kulit dan bulu ibunya.

Maka dengan ini, anda faham kan..kenapa semua bayi dilahirkan kena bagi susuibu? Sebagai seorang ibu, secara fitrahnya wajiblah kita menyusukan bayi kita selepas dilahirkan dan sekurang2nya 6 bulan pertama selepas itu diteruskan sehingga 2 tahun.





Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)
017 – 5657552 (whatsapp /sms)
admin@mamaqaireen.com (e-mail)
mamaqaireen.com (blog shaklee)
COD : KFC Medan Gopeng


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...