MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Monday, November 29, 2010

KENDURI KHATAN

Hari Sabtu lepas sepupu mama darjah 4 berkhatan. Tapi mama datang lambat coz mama kerja hari tu. Habis kerja pukul 1pm, nak dekat pukul 2.30pm baru mama sampai. Sampai je disana semua acara dah habis. Mama datang makan jelah..kekeke..

Masa makan mama berborak dengan Maktua mama.

Maktua : Qaireen dah berapa bln?
Mama : 6 bulan.
Maktua : Dah start bagi nestumlah ye.
Mama : Saya tak bagi nestum..saya buat sendiri bubur nasi dia.
Maktua : Baguslah..patutlah debab..dia minum susu apa?
Mama : Susu badan.
Maktua : Kerja mcmn??
Mama : Saya pam..lagi pun dkt peti ais banyak stok susu..hehe
Maktua : Ish! maktua tak yakinlah susu simpan lama2 dlm peti ais.
Mama : Hehehe..maktua ni..susu boleh tahan lama kalau kita simpan dgn betul.
Maktua : Cukup ke??Campurlah dgn susu tepung!
Mama : Susu badan kan susu terbaik di dunia mak tua.
Maktua : Maktua tau..maktua dulu pun bagi susu badan, tapi maktua x yakin bila susu simpan dalam peti ais.
Mama : Hahahahaha... (mama ketawa)

Bila dah habis makan mama pun masuklah ke dalam rumah. Tiba2 Qaireen nak menyusu pulak. Ialah..dia pun lapar jugakan. Tak kan mama je yang nak makan.



Masa mama nyusukan Qaireen..ramai makcik2..opah2..tegur mama.

Makcik2 & Opah2 : Bagi susu badan ke??
Mama : A'a..saya menyusukan dia sepenuhnya
Makcik2 & Opah2 : Kalau kerja macam mana??
Mama : Masa dalam pantang dulu, 3 minggu sebelum masuk kerja, saya dah start pam. Dekat pejabat pun saya pam..setiap 3jam sekali saya pam..so dalam sehari saya pam 3 kali.
Makcik2 & Opah2 : Cukup ke??
Mama : Alhamdulillah cukup..lg pun susu boleh disimpan selama 3bln dlm peti ais atas.
Makcik2 & Opah2 : Hanya tersenyum (dgn berkerut muka..mcm tak puas hati)
Mama : Lagi sekali mama hanya tersenyum ^_^

So perasaan mama pada hari tu macam - macam..ada happy, sedih, bangga dll..kesimpulannya masih ramai yang kurang mengetahui cara - cara mudah untuk menyusukan baby sewaktu mula bekerja. Tak pelah..mereka kan orang lama.

Yang bestnye..ramai yang cakap mama dah kurus. Apa lagi mama pun kembanglah..Itulah dia hebatnye brestfeeding!! Mama tak payah diet2 badan tetap kurus ^_^

6 comments:

  1. marveles!!!! bravo to u mamaqaireen....!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. hebat juga dugaan ibu2 yg bf ni ye..huhu..

    ReplyDelete
  3. salam mama qaireen,
    bace blog mama bt saya teringat cabaran saya nk full BF anak saya mula2 dlu.dh lah sakit besalin blom abis, susu masih kurang dtg plak 'maktua2'yg dtg mlawat pastu nasihat suro campur SF dlu smtara susu msih kurang,tp saya hanya bls dgn senyuman & nekad dlm ati xnk bg SF.alhamdulilah kini sudah 1thn 7bln saya bf anak saya. full BF bukan sesuatu yg mustahil & menyusahkan. malah ia JIMAT & MUDAH. teruskan pejuang anda MamaQaireen, sebarkan pd ibu yg lain ttg kebaikan BF ni;)

    ReplyDelete
  4. mmg..masa dlm pantang dulu, ramai yg suruh mama ajar qaireen minum SF..ya Allah marah n geramnye, Allah saje yg tau..x de sorng pun yg dtg bg semangat. tp mama ttp dgn perjuangan mama utk bg yg t'baik utk anak mama.

    mama dh msk kerja pun sama..ada kwn2 kata, campurlah dgn SF, nnt anak x kenyang..kononnye! ada juga yg ketawakn mama..coz bg diorng nnt mama akan buat "kerja gile" coz kena balik umah bf anak waktu kerja..kesin dgn diorng yg kurang ilmu ni.

    tp tgk skrg..mama sgt bangga dgn apa yg mama dh buat untuk anak mama ^_^

    ReplyDelete
  5. good job mamaqaireen...sy dulu pun mcm tu jugak..ms b4 bersalin ckp kt mak nak fully bf mak mcm tercengang...sbb nya kite kerjakan..nnt susah dia ckp...tp taleh salahkan jugak sbb mostly 'maktua2' ni takde ilmu tentang bf..taktau SI ni boleh d simpan 6 bln dlm deep freezer...syukur alhamdulillah saya dah bf arissa 10bln lebey..skang ni mak plak yg sibuk2 canang kt sedara mara cucu dia fully bf but anak dia keje jugak..dia plak yg ajar cara2 simpan ape sume...hehehe.....

    ReplyDelete
  6. hehehe..mak awk sama mcm MIL sy..kawan2 dia ckp..nape x bagi cucu air masak..tp MIL sy ckp..bdk bawah 6bln x payan bg apa2..kita bagi susu badan je..siap puji cucu lagi,dia kata w/pun x bg air masak,cucu x pernah sembelit.kekeke....

    jom kita sama2 memperjuangkan susuibu ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...