MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Thursday, November 4, 2010

SUSU SEDIKIT MAINAN PSIKOLOGI

Satu fakta penting yang perlu anda semat dalam minda ialah konsep utama penyusuan susu ibu adalah berasaskan kepada konsep PERMINTAAN & PENGHASILAN. Jadi, semakin kerap bayi menyusu maka semakin galak penghasilan susu. Hal sebaliknya berlaku sekiranya bayi anda tidak memperolehi susu ibu mencukupi. Secara langsung, ia akan mengganggu penghasilan susu ibu yang sekali gus menyebabkan kurang dan perlahan - lahan menjadi sedikit.


Tubuh anda juga mengetahui bahawa ada permintaan untuk penyusuan apabila bayi kerap menyusu (dianggarkan 8 - 12kali sehari). Inilah cara secara fisiologi bagi memastikan penghasilan susuibu berterusan. Selain daripada hormon prolaktin (berfungsi menghasilkan susu) & oksotosin (berperanan mengeluarkan susu dari payu dara), terdapat satu lagi bahan penting iaitu feedback inhibitor of lactation (FIL). Ia merupakan sejenis protein di dalam susu yang terkumpul di payu dara ibu. Fungsinya memberi maklumat balas kepada proses penghasilan susu.


Jika susu ibu tidak dikeluarkan dari payu dara kesan daripada kurang penyusuan terus dari bayi atau kurang diperah, maka banyak FIL berkumpul dalam payu dara. Tahap FIL yang tinggi akan memeberi petunjuk supaya susu kurang dihasilkan. Jika perkara ini dibiarkan berterusan, lama-kelamaan penghasilan susu akan berkurangan. Namun, sekiranya susu ibu sentiasa dikeluarkan dari payu dara sama ada penyusuan terus bayi atau kerap diperah, maka FIL kurang berada di dalam pau dara. Apabila tahap FIL rendah, ia akan memberi petunjuk agar lebih banyak susu dihasilkan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...