MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Friday, October 17, 2014

2 Tips Mudah Untuk Ibu Malas Nak Mengemas Rumah

Bacaan ini khas untuk ibu yang busy, yang merasakan dirinya ada 20jam sahaja sehari. ha..ha.... Lagi sesuai untuk ibu - ibu yang malas nak mengemas rumah. Nak pula anak makin membesar. Sel - sel otak anak kita tengah berhubung dengan hebat dan aktifnya. So kita sebagai ibu kalau boleh, jangan keluarkan perkataan 'JANGAN' dekat anak - anak. Biasanya kalau kita cakap jangan..lagi dia buat. So kita cakap yang baik - baik je..heee

nak makan sendiri, tak nak orang suapkan

23hb ni Hasya akan berusia 1 tahun 2 bulan. Haaaa kecil lagi Hasya ni. Tapi semua nak buat sendiri. Pastu gigi pun dah penuh. Atas dah ada 8 batang gigi, bawah pun dah ada 8 batang gigi. Termasuk gigi geraham 4 batang. Tu dia...anak - anak saya memenag jenis cepat tumbuh gigi. Tapi lambat nak berjalan. Hasya ni lagi lah lambat, sebab terlebih manja dan mengada kuasa 2..hehee..Hasya seorang yang gayat sebenarnye. Nak bawa jalan - jalan naik motor pun dia takut. Emmmm..mama redha jelah.

Bila tengok Hasya makan memang seronok sangat. Sebab dia tak memilih, semua yang kita bagi dia bedal je. Pastu nak makan sendiri. Tak kiranlah dekat mana sekali pun. Pegi kedai pun nak makan sendiri gak. Saya ni setiap kali balik dari kedai  makan, saya mesti minta maaf dekat tokey kedai tu. Sebab tempat kami paling hebat "kemas"nye..hahahaha.

Kalau dekat rumah memamg letih gak. Nak pula lepas makan Hasya merangkak satu rumah. Nasi dah melekat - lekat dekat lantai. Alahai bercintanyeeeeeeee.......

So apa yang saya buat?

1) Sediakan mangkuk atau bekas untuk kutip nasi yang bertaburan.

Bila ada nasi bertabur, ibu - ibu kutip nasi tu dan masukkan ke dalam bekas. Kalau ada sampah pun boleh kutip gak. Senang kerja..2 dalam 1. Bak kata suami saya, orang malas memang banyak idea. Kita akan cari idea paling hebat untuk memudahkan kerja kita..betul tak? 

Memang taklah setiap kali anak makan, kita nak sapu, nak mop satu rumah..ohhhh banyak lagi kerja lain nak buat dek non..kekeke.


2) Sediakan Kain Lap dan Basic H (Spray) 

Saya guna 2 ni je untuk lap lantai yang dah melekit, lantai yang dah berminyak dan sewaktu dengannye. Tingkap berhabuk ke, dapur berminyak, lantai berkerak..semua saya guna Basic H (klik disini). Ni cara paling hebat untuk ibu malas nak mengemas rumah..(macam saya..hikhik)

debabnye jari jemari ku


 i) Langkah Petama - Spray Basic H dekat tempat yang berminyak atau melekit
ii) Langkah Kedua - Lap je dengan kain
iii) Siap! hilang minyak dan melekit ;)

Kalau anda tak percaya, cuba try. Serius best! Kalau anda nak tahu lebih lanjut pasal Basic H boleh layari blog Shaklee saya mamaqaireen.com atau KLIK DISINI.

So itu sajelah 2 Tips Mudah Untuk Ibu Malas Nak Mengemas Rumah ^__^

Berminat unutk membeli barangan Shaklee, anda boleh hubungi saya ,


Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)
017 – 5657552 (whatsapp /sms)
admin@mamaqaireen.com (e-mail)
mamaqaireen.com (blog shaklee)
COD : KFC Medan Gopeng

4 comments:

  1. hehehehe sya dulu kasi makan atas kertas surat khabar je. habis makan bungkus kertas dan buang.. Yang no2 dah malas nak buat gtu..memang makan je la kat mana2 lepas makan lap je la

    ReplyDelete
  2. Hidayah Ak : Hasya i letak dekat surat khabar dia tak berapa nak jadi..sebab dia over extrem..hahahaha

    Melissa Jalil : ye...mmg seronok sgt..cer try.....

    ReplyDelete
  3. Salam kenal gan tipsnya bagus sekali dan sangat menbanti...
    oya gan klo untuk tips memilih kaos kaki anak yang bagus seperti apa ya ..
    moga sukses

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...