MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Tuesday, January 25, 2011

INTRODUCING SOLIDS TO BREASTFEEDING BABIES



Hari Ahad lepas pada 23hb Jan 2011 mama pergi SGM di Ipoh. Tajuk SGM kali ni ialah  INTRODUCING SOLIDS TO BREASTFEEDING BABIES. Ok mama nak tanya ibu2 semua..

bilakah waktu yg paling sesuai kita boleh bagi baby start makan bubur nasi???

- 4 bulan??
- 6 bulsn??
- 8 bulan??
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Ok sebenarnya tanda2 baby dah bersedia di beri solids food ialah :

1. Pertama sekali mestilah baby tersebut dah boleh DUDUK...tidak kiralah samada baby itu duduk sendiri atau pun sudah stabil apabila didudukkan. Ini kerana ESOFAGUS berada dekat dengan tulang belakang baby..so kalau baby dah boleh duduk maknanya makanan akan masuk dgn selamat ke dlm perut mereka. Dihasihatkan juga, ibu2 jangan sesekali memberi solids food dgn cara baring (mama juga pernah beri Qaireen secara baring) BAHAYA! Takut tercekik atau orang selalu ckp tersedak susu. Sebab apa baby boleh tersedak susu? Macam kita org dewasa..bila kita memasukkan sesuatu benda atau jolok tekak kita, kita akan rasa nak termuntah kan?? tapi baby tidak..sebab tu mereka boleh tersedak. 

2. Kedua baby dah  boleh MENGGELENGKAN KEPALA. Apabila baby mampu utk menggelengkan kepala maka baby sudah boleh utk mencuba dan menghabiskan saki baki makanan di dalam mulutnye sebelum kita menyuapkan lagi makanan. Malah dengan menggelengkan kepala, mereka akan memberi tanda bahawa mereka tidak mahu makan atau sudah kenyang.

Kesimpulannya selepas umur 6 bulan, susu ibu bukan lagi makanan utama dan baby perlu diperkenalkan dgn mknn pejal (bukan makanan pelengkap) yg bertujuan mengajar baby merasai pelbagai tekstur dan rasa. Namun, kalau baby menolak, just sabar dan jgn memaksa baby utk makan sebab mungkin baby belum betul bersedia. ^_^

Tambahan : 
Kalau boleh jangan lah beri baby kita makanan di dalam botol atau tin ye..sebab makanan tersebut mempunyai bahan pengawet. 
Yang paling penting..beri mereka makanan semulajadi, tanpa bahan perisa. 
Beras perang juga amat bagus untuk baby.


Thx Doc Nadrah Arifin (MBfPC)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...