MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Thursday, June 7, 2012

Fungsi Silika Gel Terhadap Supplement

Silika Gel?
Silika Gel adalah paket kecil yang sering kita temui dalam kotak-kotak kasut, hand bag, barangan kulit (terutama yang mahal2), barang letrik dan suka sesetengah supplement.




Silika Gel adalah sejenis ‘desiccant’ iaitu ia berfungsi untuk menyerap lembapan. Sebab itulah ia berada dalam kotak2 kasut kulit bagi mengelakkan pertumbuhan kulat. Dalam kotak barang elektrik, silica gel diletakkan juga untuk menghalang lembapan merosakkan alatan tersebut.
Bagi vitamin/supplement, fungsi Silika Gel adalah bagi mengelakkan pil tersebut dari dirosakkan oleh wap air yang mungkin terperangkap di dalam botol.


Silica gel is a granularvitreous, highly porous form of silica made synthetically fromsodium silicate. Despite its name, silica gel is a solid. It is a naturally occurring mineral that is purified and processed into either granular or beaded form. As a desiccant, it has an average pore size of 24 angstroms and has a strong affinity for water molecules.
Silica gel is most commonly encountered in everyday life as beads packed in a vapor-permeable plastic. In this form, it is used as a desiccant to control local humidity in order to avoid spoilage or degradation of some goods. Because of poisonous dopants (see below) and their very high absorption of moisture, silica gel packets usually bear warnings for the user not to eat the contents. If consumed, the pure silica gel is unlikely to cause acute or chronic illnessFood-grade desiccant should not include any poisons which would cause long-term harm to humans if consumed in the quantities normally included with the items of food.



Macam mana bentuk silika gel sebenarnya?
Ini antara bentuk silika gel yang boleh ditemui dalam beg tangan baru, kasut baru dan vitamin sintetik.






 


Uniknya Shaklee 
Mengapa mama boleh  pack untuk 30 hari makan? Bukan 14 hari? Ini kerana dalam Shaklee sendiri tiada kehadiran silika gel. Maka dengan ini, mama yakin untuk  pack selama 30 hari makan, bagi memudahkan mama bawa vitamin ke mana sahaja.

Apa yang tidak boleh ada dalam produk yang baik?
  • pewarna- artificial colours, mengapa perlu ada pewarna? Apa yang cuba disembunyikan melalui pewarna?
  • perasa – artificial flavors, ianya menjimatkan kos penghasilan vitamin berbanding dengan perasa asli.
  • pemanis sintetik-mengapa perlu pemanis sedangkan kita tahu ianya tidak baik untuk kesihatan sedangkan kita mengamalkan makanan kesihatan untuk mengoptimumkan kesihatan?
  • vitamin E -alpha penting untuk kita belajar mengapa ada sesetengah vitamin E yang kita amalkan tidak beri kesan yang betul pada kulit dan tubuh kita. Ini kerana “I” atau “dl” adalah vitamin sintetik manakala “d” adalah asli. Asalan pengeluar menggunakan sintetik kerana ianya lebih murah dan menjimatkan kos.
  • silika gel-Sebenarnya silika gel adalah antara bahan yang tidak sepatutnya ada dalam makanan tambahan vitamin khususnya. Ini kerana apabila adanya kehadiran silika gel, vitamin itu adalah dalam golongan sintetik dan tidak asli.
Jika anda berkemampuan untuk menggunakan sesuatu yang lebih baik, why not get a better one? Shaklee adalah asli, tanpa pewarna tambahan, pengawet, perasa dan tanpa silika gel. Pilihan di tangan kita…
Shaklee tidak mempunyai silica gel dalam mana2 produknya, kecuali produk untuk kanak2 kerana sekiranya kanak2 mengambil sendiri vitamin mereka, dikhuatiri mereka mengambilnya dengan tangan basah, jadi tak eloklah untuk pil vitamin tu (ini basah lencun bukan moist). Tapi silica gel dalam Chewable Vitamin C dan VitaLea for Children ni memang unik. ia tak sama macam silica gel yang biasa datang dalam botol supplement lain.


Jadi berhati-hatilah apabila anda membeli vitamin yang datang bersama silica gel…

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi mama untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda juga akan diberi tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan mama.

1. LIKE fanpage MamaQaireen Shoppe

2. PM saya di fb, Dilla Jalil

3. Emel admin@mamaqaireen.com

4. SMS/ Whatsapp saya di 017-565755

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...