MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Thursday, April 12, 2012

Alergi Sperma dan Nutrisi

Pernahkah anda mendengar tentang alergi sperma? Terkejut? Mama pun terkejut..sperma pun ada alergi ke? Jom kita baca..mama nak kongsikan bersama info yang mama berolehi dari sahabat mama...Jom...


Ya benar, dalam anggaran 5% wanita mengalami alergi sperma. Kesan yang biasa dihadapi ialah gatal-gatal, kulit rasa perit seperti terbakar, malah ada yang menyebabkan sesak nafas. Bahkan bukan itu saja, orang lelaki juga ada yang mengalami masalah alergi terhadap sperma sendiri. Di kalangan orang lelaki gejala ini dinamakan POIS.


Bagi pasangan yang mengalami masalah ini, mereka harus menjalani rawatan steroid dan rawatan kesuburan untuk mendapatkan anak, seperti IVF dan sebagainya. Rawatan untuk lelaki biasanya menjalani suntikan hyposensitization hingga menyebabkan tubuhnya imun  semula terhadap spermanya sendiri.


Sperma juga dikatakan mempunyai keistimewaan tersendiri. Tahukah anda mengapa pasangan yang bertengkar boleh bermesra kembali setelah melakukan hubungan suami isteri? Ini kerana sperma mengandungi hormon testosterone, estrogen, prolactin dan prostaglandin yang mempengaruhi mood wanita.


Bukan itu saja, sperma juga mengandungi Vitamin C, Vitamin B, Vitamin E, Zinc, kalsium, magnesium, potassium, zat besi serta beberapa vitamin dan mineral lain.




Oleh itu, bagi menghasilkan sperma yang sihat, seorang suami haruslah memastikan dalam diet hariannya terkandung zat2 di atas - terutaman zinc, vitamin C, vitamin B, zat besi, kalsium dan vitamin E! Terutama bagi suami yang merokok, kerana rokok boleh menghapuskan vitamin dalam badan.


Tugas buat isteri... Sediakan makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral buat suami dan keluarga.. untuk kebahagiaan rumahtangga juga ^_^

sumber : Vitamin Semulajadi


Untuk maklumat lanjut boleh hubungi mama :


1. LIKE fanpage MamaQaireen Shoppe


2. PM saya di fb, Dilla Jalil

3. Emel admin@mamaqaireen.com

4. SMS/ Whatsapp saya di 017-5657552.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...