MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Monday, March 21, 2011

TIPS ATASI STRESS DI KALANGAN WANITA





Masalah penghadaman - bila anda tertekan, biasanya anda akan sakit perut, cirit atau sembelit kerana dalam keadaan tertekan, pengaliran darah ke sistem penghadaman akan terjejas dan hormon stress akan melambatkan proses pembebasan asid gastrik dan pengosongan gastrik dalam perut.

Tindakbalas imun yang lemah - bila anda mengalami stress yang kronik, sistem imun anda terabai dan mudah diserang jangkitan

Gangguan sistem kardiovaskular dan sistem saraf - hormon tekanan kalau dah aktif akan meningkatkan kadar denyutan jantung, tekanan darah tinggi dan increase lipid2 darah (kolesterol dsb). Semua ini risikonya ialah heart attack dan strok. Stress yang kronik boleh menjejaskan operasi dan struktur sel otak.

Sukar dan kurang tidur, obes dan kenaikan berat badan



Apa yang perlu kita buat?

Kenalpasti punca masalah, masalah rumah tangga,konflik di tempat kerja,jadual harian ketat, dsb.

Schedule personal relaxation time-set 10 minit sehari dgn hanya duduk diam dan tarik nafas.pernafasan yg betul boleh membantu kadar jantung dan pernafasan kembali normal.

Good nutrition-pilih makanan yg sihat

Get some extra sleep-tapi jgn sampai terlebih.

Exercise-membantu anda mengurangkan rasa bimbang dan meningkatkan produktiviti sekaligus membantu anda menangani tekanan dgn lebih baik.dpt juga membantu anda mengawal selera mkn dan membakar kalori

Supplement your diet-tambahkan kekurangan zat makanan harian dgn multivitamin yang seimbang dan berkualiti tinggi.

Yang penting sekali ialah sokongan dari yang tersayang

Bagi yang muslim, kita digalakkan mendekatkan diri dengan Pencipta kerana Dia adalah sebaik-baik tempat meminta pertolongan. Surah A-Fatihah itu sendiri adalah penghulu segala doa dan mempunyai kekuatannya tersendiri. Selang selikan setiap ayat dengan menarik nafas panjang dan mengakui kebesaran Allah. Fahami maksud, dan kita akan dapat kelebihan surah Al-Fatihah. Percayalah.:)

Vitamin apa yang boleh membantu? Jawapannya ialah, Multivitamin, B Complex, Vitamin C, Kalsium dan Energyzing Soy Protein. Paling minimum, B Complex, Kalsium dan Multivitamin.




credit to www.mamafaiz.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...