MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Friday, October 31, 2014

5 Cara Tidak Boleh Memukul Anak Cara Islam

Anak adalah anugerah yang tidak ternilai harganya. Sebagai ibu dan bapa kita seharusnya bijak untuk mengajar anak kita ilmu di dunia dan akhirat. Kita yang mencorakkan kehidupan mereka, tetapi sebagai manusia biasa. Tentunya kadang2 kita akan diuji dengan cabaran menjaga anak2 kita. Nak buat macam mana kan? Anak2 yang bijak memang aktif dan duduk tak diam ;)



Bila anak2 bijak ni aktif, kita boleh menasihati mereka. Tetapi ingat, jangan melampaui batas untuk memarahi atau memukul mereka. Budak2 ni hatinya bersih, kalau dari kecil dah biasa dipukul atau diherdik. Tak mustahil dah besar nanti akan memberontak pula (nauzubillah). 

So hari ni saya akan share serba sedikit 5 Cara Tidak Boleh Menghukum Anak Cara Islam.

1. Memukul Pada Wajah 
Rasulullah S.A.W melarang memukul muka berdasarkan sabda Baginda yang bermaksud, “Jika salah seorang dari kamu memukul, maka hendaknya dia menjauhi (memukul) wajah.”

2. Kemarahan Melampau
Menampakkan kemarahan yang ketara Ini juga dilarang kerana bertentangan dengan amalan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Bukanlah orang yang kuat itu diukur dengan kuatnya dia berlawan, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menahan dirinya ketika marah.” 

3. Memukul Di Dalam Keadaan Sangat Marah 
Dari Abu Mas’ud al-Badri, dia berkata, “(Suatu hari) aku memukul budakku (yang masih kecil) dengan cemeti, maka aku mendengar suara (teguran) dari belakangku, ‘Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud!’ Akan tetapi, aku tidak mengenali suara tersebut kerena kemarahan (yang sangat). 

Ketika pemilik suara itu mendekat dariku, maka ternyata dia adalah Rasulullah S.A.W dan Baginda berkata, ‘Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud! Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud!’ Maka aku pun melempar cemeti dari tanganku, kemudian beliau bersabda, ‘Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud! Sesungguhnya Allah lebih mampu untuk (menyeksa) kamu daripada apa yang kami seksakan terhadap budak ini,’ maka aku pun berkata, ‘Aku tidak akan memukul budak selamanya setelah (hari) ini.” 

4. Bersikap Terlalu Keras & Kasar 
Sikap ini jelas bertentangan dengan sifat lemah lembut yang diajar oleh Islam sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Barangsiapa yang terhalang dari sifat lemah lembut, maka dia akan terhalang dari mendapat kebaikan.” 

5. Memukul dengan benda keras 
Sekiranya anda memukul anak anda dengan benda keras atau tajam sehingga berbekas. Ini juga dilarang oleh Rasulullah S.A.W. Sebaik-baiknya gunakan rotan yang tidak boleh mendatangkan kecederaan dan berbekas pada kulit. Menghukum dengan rotan dibolehkan dengan tujuan untuk memberikan peringatan kepada anak. 

Sumber: Detik Islam 


Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)

017 – 5657552 (whatsapp /sms)

admin@mamaqaireen.com (e-mail)

mamaqaireen.com (blog shaklee)

COD : KFC Medan Gopeng



2 comments:

  1. Sesuai untuk parent yang lain termasuk saya sendiri...thanks...

    ReplyDelete
  2. betul sangat kan walaupun daripada segi psikologi pun tak boleh..
    Elakkan daripada 5 tempat yang tidak boleh dipukul kerana jika dipukul akan memberi kesan ataupu lebih teruk menyebabkan kecacatan kekal.
    Panduan untuk kita bersama..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...