MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Sunday, October 19, 2014

Tanam Pokok Bunga Terapi Minda Paling Bagus

Setiap orang dalam dunia ni tak sama, ada yang perangai macam tu..ada yang perangai macam ni. Macam tu juga minat atau hobi seseorang. Ada orang suka buat gitu..dan ada pula yang suka buat gini..hehee. Biasanya korang kalau bosan2 dekat rumah buat apa yek? Atau pun kalau nak rehatkan minda, kot2 tengah stress ke? Saya ni sejak dah ada anak..cara nak rehatkan badan dengan tidur jelah..muahahaha.. (jujur tak?). Tapi masa dulu, masa sekolah n zaman anak dara..saya ni suka tanam pokok bunga. Suka sangat menanam tau. Mungkin dah biasa, sebab arwah mak ayah pun "kaki taman pokok bunga" gak.


Best tau kalau kita dapat tanam pokok bunga ni, rasa tenangggg je. At the same time kita dapat keluarkan peluh gak. Dulu masa sekolah2 kan..masa tu kami duduk di Klang..so dekat rumah memang banyak pokok bunga. Kitorg selalu beli dekat Sungai Buloh, dekat Hospital Kusta Sungai Buloh. Tak tahu lah ada lagi ke idak sekarang ni? Last gi sana tahun 1997. 

Kalau dekat depan rumah bersepah dengan daun2 kering, saya rajin sangat tolong arwah ayah kemaskan halaman rumah. Pastu tolong cangkul, buang rumput2, belakang rumah pula ada tanam sayur2 n ulam2. Waktu petang balik sekolah saya sibuklah gi belakang rumah sebab nak petik sayur atau ulam. (Ok rajin gak aku ni sebenarnya)

Tapi sejak dah kawin ni..kenapalah jadi bertambah "rajin". 1 jenis pokok bunga pun tak de dekat rumah. Harapkan pasu bunga je yang ada..hahahaha. Tapi tak pe, saya dah nekad ni..nanti tahun depan pindah rumah baru saya nak mula menanam. Mula2 sekali nak tanam daun kari, daun pandan, cili api, dan lain2 benda yg kecil2 lah..senang! Tak payah nak beli..ambil dekat luar rumah je.

Kenapa saya suka tanam pokok bunga? Pernah dengar tak kalau berjasa dengan tanah akan membuahkan hasil. Selain itu kalau korang nak tahu gak, tanam pokok bunga ni adalah salah satu terapi minda yang paling bagus.Nak..nak....tangan saya ni "sejuk" so InsyaAllah kalau tanam apa2 menjadi.



Bayangkan kita ni stress dengan kerja..bila stress kita kena tengok benda2 hijau kan? Pastu kita keluar rumah tengok hijau penuh dihalaman rumah kita. Sambil minum petang bersama family, pastu anak2 main2 dihalaman rumah. Rasa nyaman je kan? Rasa tenang je kan? (tengah terbanyang taman yang indah sekarang ni)




Tak perlu susah payah nak keluar gi mana2. Nak pula kalau tanam pokok bunga, dari benih yang tak de apa2..lepas tu dah tumbuh jadi bunga yang cantik sangat. Idak pun taman pokok2 yang banyak dauh hijau..tu best gak..ala2 mini garden gitu....bestnye rasa!!! Pokok2 ni benda hidup, so kalau kita rajin bersembang dengan "dia". Nanti pokok2 ni mesti cepat "gemuk" dan berkembang mekar.. 

Sambil tanam, sambil keluarkan peluh, sambil merehatkan minda untuk dijadikan terapi. ^_^


Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)
017 – 5657552 (whatsapp /sms)
admin@mamaqaireen.com (e-mail)
mamaqaireen.com (blog shaklee)
COD : KFC Medan Gopeng


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...