MamaQaireen Shoppe

Search This Blog

Friday, October 10, 2014

Hari 5 ~ Resepi Sotong Goreng Kunyit Sedap | Cabaran 7 Hari Entry

Untuk cabaran hari ke 5 ni ialah Homemade Resepi. So hari ni saya akan share Resepi Sotong Goreng Kunyit Sedap yang saya sendiri cipta dan reka. Resepi ni mulanya terjadi lepas saya makan Sotong Goreng Kunyit dengan kawan opis dulu. Masa tu bos belanja lunch di Syuen Hotel Ipoh. Lauk yang saya rasa betul2 sedap ialah Sotong Goreng Kunyit tu. Ya Allah memang sedap sangat. Pastu saya siap berteka teki ala2 macam chef gitu. Rasanya chef ni letak susu segar, sebab ada rasa lemak2 sikit.

 Sotong Goreng Kunyit


Pastu bila balik rumah, saya pun try lah masak. Tapi tak jadilah pulak macam chef tu masak..hahahaha..tapi rasa Sotong Goreng Kunyit yang saya masak kira oklah juga. Sedap gak, sekali makan sampai 2 pinggan. Lagi best kalau makan sekali dengan budu. Mak mertua panggil pun..tak dengar..heheee..

Bahan - Bahannya :

1/2 kg Sotong Basah
2 Ulas Bawang Merah (ditumbuk)
3 Ulas Bawang Putih (ditumbuk)
1 Ulas Bawang Basar (dihiris)
2 Batang Serai (diketuk)
2 Biji Cili Merah (ditumbuk)
Sayur (ikut selera masing2)
5 Biji Cili Padi
2 Sudu Santan
1 Sudu Teh Serbuk Kunyit
Garam Secukup Rasa
Lada Hitam Secukup Rasa


Cara - Caranya :

1) Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili merah sehingga hancur. Tapi saya punya tak berapa hancur sebab nak cepat.

 Sotong Goreng Kunyit

2) Tumis bahan - bahan yang yang sudah ditumbuk tadi sehingga garing.


 Sotong Goreng Kunyit

 Sotong Goreng Kunyit


3) Masukkan pula serai dan sotong, biar sehingga sotong masak. Bila sotong kelihatan masak, masukkan bawang besar. Gaul seketika dan masukkan pula serbuk kunyit.


 Sotong Goreng Kunyit

4) Bila serbuk kunyit sudah sebati, bolehlah masukkan santan, sayur, cili padi, garam dan lada hitam

5) Gaul sehingga sebati dan sehingga sayur masak. Sayur ni jangan masak lama sangat. Nanti lembik tak sedap. Gaul sikit2 je.

6) Siap untuk dihidang.


Mudah je kan Resepi Sotong Goreng Kunyit Sedap ni..InsyaAllah Sedap!

Selamat mencuba ^__^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...